ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ЗА ВСЕКИ РОДИТЕЛ! 5 ранни предупредителни знаци за дете с ментални проблеми

публикувана на 03.04.2018
Източник: shutterstock.com
Според Световната здравна организация 10-20% от всички деца и юноши в света изпитват някакво психическо разстройство. СЗО оценява, че половината от всички тези заболявания в психичното здраве започват на 14-годишна възраст и ако останат незабелязани и нелекувани, те могат да станат нещо много по-сериозно в зряла възраст. Важно е обаче да се отбележи, че експоненциалното нарастване на детските психични заболявания е свързано с наддиагниза. Неотдавнашно изследване, проведено през 2017 г. от Университета Рур в Бохум в Германия, разглежда наддиагнизирането като причина за увеличаването на диагнозата на психичните разстройства сред младежите.
Въпреки това СЗО оценява, че най-много две от десет деца страдат от психическо разстройство, а Центровете за контрол и превенция на болестите (CDC) заявяват, че петте най-големи психични разстройства при деца на възраст от 3 до 17 години са ADHD (Attention Deficit / хиперактивно разстройство), поведенческо или личностно разстройство, тревожност, депресия и аутизъм или аутистично спектърно разстройство.
CDC казва, че самоубийството може да бъде резултат от "взаимодействието на психични разстройства и други фактори" и като такова, самоубийството е втората водеща причина за смърт при юноши. Родители, настойници или учители трябва да бъдат внимателни, защото има някои предупредителни признаци, които могат да бъдат показателни за нарушения на психичното здраве и когато бъдат уловени рано, някои от тези разстройства могат да бъдат лекувани. Според СЗО децата, които лесно се притесняват от училище, или при натиск от страна на връстниците, могат да имат основно разстройство на психичното здраве. Често децата, които развиват психическо разстройство, няма да искат да ходят на училище или да учат. Докато тормозът все още е въпрос номер едно в училище в наши дни, тормозът се превърна в сериозна заплаха за психическото здраве на детето.
Постоянна тревога. Децата, които постоянно се тревожат през цялото време, може да са показателни за тревожно разстройство. Както една майка каза: "Ела беше притеснена. Всяка сутрин тя се тревожеше, че няма да хване автобуса навреме, въпреки че не го е пропускала нито веднъж през цялата година. И всеки следобед тя се притесняваше, че няма да седне на любимото си място на обяд или че може да има викторина в класа по наука и няма да бъде подготвена. "В ранна възраст децата трябва да бъдат безгрижни и притеснени - така че ако детето непрекъснато показва признаци на тревожност, това може да е тревожно разстройство.
Според Националния алианс за психично заболяване приблизително един на всеки пет тийнейджъри е преживявал депресия и 8% от всички тийнейджъри се справят с голямо депресивно разстройство. Д-р Чарлз Райсън, професор по психиатрия в Университета в Аризона, казва, че родителите трябва да вземат под внимание и да се намесват, когато детето им демонстрира депресивно поведение и няма желание да прави нищо. Доктор Райсън казва, че когато родителите мислят за децата си: "те вече не приличат на себе си", това трябва да е червена светлина. Ако поведението продължава от две до три седмици, трябва да има консултация със здравен специалист.
Употреба на наркотици. Според Националния институт по злоупотребата с наркотици сред младежите 70% от всички деца в гимназията са опитали алкохол, а други 40% пушат или използват тютюн, а други 20% признават, че са употребявали лекарства, отпуснати с рецепта. Използването и злоупотребата с наркотици или алкохол може да направи симптомите на разстройство на психичното здраве по-лоши и да доведат до влошаване на здравето.
Според Американското министерство на здравеопазването и човешките услуги, четирима от пет подрастващи във всяка класна стая може да страдат от някаква форма на сериозно психическо заболяване. Психичното заболяване ще окаже неблагоприятно въздействие върху образованието им, а Колумбийския университет твърди, че разстройствата на психичното здраве могат да причинят липса на самочувствие, затруднено концентриране, лошо представяне в четенето, писането и математиката, често отсъствие, повтарящи се дисциплинарни проблеми, става причина и децата да повтарят класа.